Klient ZUNO BANK AG

Termín november 2010 – jún 2014

Komplexná komunikačná stratégia predstavenia novej banky na slovenskom trhu.

Východisko    

Ako založíte novú banku na presýtenom bankovom trhu? Ako od základu vybudujete jej komunikačnú stratégiu? Raiffeisen International, jedna z popredných svetových finančných inštitúcií, sa rozhodla založiť novú direct banku ZUNO v regióne strednej a východnej Európy práve na Slovensku. Našou úlohou bolo nielen úspešne odkomunikovať novú banku na slovenskom trhu, ale aj vytvoriť benchmarkovú stratégiu, ktorá by sa neskôr použila v ďalších krajinách regiónu strednej a východnej Európy. Cieľom  bolo komplexne predstaviť značku banky, jej produkty a filozofiu, pomôcť pri vytváraní bankových správ, ako aj prostredníctvom strategickej komunikácie zabezpečiť posilnenie predaja ZUNO a posilnenie dôveryhodnosti materskej inštitúcie Raiffeisen International.   

Stratégia

Výzva bola veľká a úloha jedinečná – nikdy sa na Slovensku podobný projekt nerobil a bolo to vôbec prvýkrát, čo bolo Slovensko pilotnou krajinou pre budovanie banky na zelenej lúke. Kľúčovým faktorom zabezpečujúcim potenciálny úspech bolo strategické načasovanie / fázovanie kampane s účinnou teasingovou kampaňou, rovnako ako správny tón komunikácie a správ, ktorý dokáže prezentovať ZUNO ako „nielen ďalšiu banku“ na trhu, ale ako úplne novú bankovú skúsenosť a jedinečný projekt.

Realizácia

Komunikácia bola rozdelená do dvoch fáz:

Pre-launch

Pretože jednou z hlavných silných stránok ZUNO bola jej časová nenáročnosť, chceli sme pred uvedením do života zaplaviť verejnosť témou „šetrenia času“. Naším cieľom bolo zvýšiť povedomie o plytvaní časom, generovať témy / hlášky o úspore času, predstaviť najväčších „zabijakov času“ – jeden z nich je práve státie v rade v banke, spustili sme guerilla marketing cez dočasnú mikrostránka zabitycas.sk, ktorá počas tejto fázy prilákala takmer 100 000 ľudí.

Vygenerovali sme viac ako 40 spontánnych správ vrátane hlavného spravodajstva na rozličné témy typu: Ako zabiť čas pri čakaní v banke, Stratený čas stál spoločnosti miliardy, Najväčší zabijaci času v našich životoch, Koľko času sa stráca čakaním?, Ako ušetriť peniaze a čas (nakupujte, nakupujte v bankách a robte všetko online). Podarilo sa nám pozdvihnúť „plytvanie časom“ na úroveň fenoménu a prenikli sme do médií s „bezplatnou“ publicitou pre našu agendu, ktorá zabezpečila plynulý prechod k neskoršiemu spusteniu.

Launch

Kľúčové hodnoty novej banky boli definované ako priamosť, jasnosť, transparentnosť, jednoduchosť a ľudskosť. Súčasťou nášho komplexného prístupu bolo aj vytvorenie úplne nového „tone of voice“. ZUNO bola banka, ktorá hovorila zrozumiteľným jazykom, nepoužívala finančný ani technický žargón, bola transparentná a umožňovala klientom mať svoje finančné informácie na dosah ruky. Nič neskrývala. Jednoduchosť v komunikácii znamenala nielen užívateľskú prívetivosť, ale aj zrozumiteľnosť. Všetky tieto aspekty sa odrazili v našom nastavení firemných materiálov, v textáciách na webových stránkach ZUNO či v blogu banky samotnej. Pre médiá sme usporiadali launch, ktorý bol veľmi neformálny, nebola to tlačová konferencia, na akú boli v bankovníctve doposiaľ zvyknuté. Išlo o priamu, otvorenú a sviežu diskusiu o peniazoch. Pozvali sme novinárov do jedinej kamennej prevádzky, ktorú online banka prevádzkovala, kde sme usporiadali talkshow o modernom, inteligentnom a jednoduchom bankovníctve. Išlo o priamu a otvorenú diskusiu o svete peňazí a bankovníctva s vedúcimi predstaviteľmi banky samotnej, ako aj predsedom predstavenstva Raiffeisen International Board z viedenského ústredia.

Výsledky

Spustenie ZUNO bolo novinkou č.1 v bankovom svete na Slovensku a zabezpečilo tak novej značke pozornosť a uznanie. Medzi cieľovými skupinami sa nám podarilo dosiahnuť vysoké skóre, vďaka čomu banka získala imidž  rešpektovanej a spoľahlivej finančnej inštitúcie, ale zároveň aj banky, ktorá je user-friendly, ľahko pochopiteľná, jednoduchá a prehľadná. Počet klientov čoskoro dosiahol 33 000. Objem vkladov sa vyšplhal na 236 mil. EUR, čo je jeden z najvyšších priemerných vkladov na klienta. Do 6 mesiacov od uvedenia ZUNO sa banke podarilo stať sa lídrom v online bankovníctve. V decembri 2011 do 12 mesiacov fungovania banka získala dve ocenenia Zlatá minca, ktoré oceňuje najvyššie úspechy v bankovníctve a najlepšie bankové produkty. Uvedenie na trh vygenerovalo viac ako 200 mediálnych výstupov.  Všetky ciele boli splnené a po prvých 6 mesiacoch fungovania nová banka a jej materská inštitúcia Raiffeisen International potvrdili, že výsledky prekonali ich očakávania. Slovenská komunikačná stratégia bola zakrátko použitá ako modelový prístup k uvedeniu ZUNO na trh v Českej republike. V roku 2012 sme s projektom komunikácie prvej direct banky na Slovensku získali prestížne svetové PR ocenenie Global Sabre Awards, ako aj jeho európsky ekvivalent EMEA Sabre Awards.