Klient Medzinárodný festival súčasného umenia Biela noc
Termín roky 2015, 2016, 2017
Propagácia, komplexná komunikácia najväčšieho a najnavštevovanejšieho európskeho festivalu súčasného umenia, mediálne vzťahy, event PR.
Zadanie
Festival súčasného umenia Biela noc s prívlastkami „najväčší a najnavštevovanejší v Európe“ sa tešil záujmu Košičanov už päť rokov, keď sa ho organizátori rozhodli priniesť aj do Bratislavy. Biela noc v Košiciach pritom štartovala o týždeň skôr, s takmer rovnakými umeleckými objektmi v uliciach mesta. Vznikla obava, že akcia v Bratislave príde o moment prekvapenia a médiá ani návštevníci nebudú mať o ňu záujem. Oficiálne zadanie bolo jasné: Účasť na festivale mala dosiahnuť hranicu aspoň 60-tisíc návštevníkov. Komunikačná stratégia obsiahla všetky typy médií a snáď okrem Záhradkára bola Biela noc všade – a to ešte pred samotnou akciou.
Realizácia
Novinári mali skoro nulovú znalosť o košickej akcii s priemernou návštevnosťou 50-tisíc ľudí, a nechceli vopred písať o neznámom festivale, ktorý nemá za sebou v Bratislave ani jeden ročník. Úlohou PR agentúry bolo vymyslieť riešenie ako prelomiť bariéru informovanosti o pilotnom ročníku a dokázať, že aj hlavné mesto, zvyknuté na veľké kultúrne podujatia, sa môže tešiť a túžobne očakávať premiéru festivalu súčasného umenia európskych rozmerov. Hľadali sme teda recept ochutený podľa gusta Bratislavčanov. Spomedzi 50 projektov sme vytipovali kľúčových headlinerov a ich diela, vizuálne atraktívne pre širokú verejnosť. V snahe odlíšiť sa od Košíc sme pracovali s reáliami charakteristickými pre Bratislavu, ktoré môžu obyvatelia uvidieť v inom svetle – v noci.
Vsadili sme na atmosféru Ondrejského cintorína, Medickej záhrady, Hlavného námestia, UFO, rozhlasovej pyramídy. Stále však chýbal objekt viditeľný z viacerých mestských častí, zjednocujúci prvok atraktívneho konceptu. Nakoniec sme presvedčili organizátora, aby aj napriek komplikáciám zaradil do programu Bratislavský hrad. Vytvorili sme komunikačnú stratégiu založenú na atmosfére s poetickými prívlastkami typu „intergalakticky rozžiarený Ondrejský cintorín“ a jedinečnom zážitku v duchu sloganu Bielej noci: GARANTUJEME, ŽE NEZASPÍTE! Rozhodli sme sa promovať festival ako príležitosť zažiť Bratislavu v netradičnom kontexte, magickom a dynamickom. Pomohli sme si štatistikou: „49 kilometrov laserových lúčov, 150 000 pixelov, 250 blikajúcich neónov, 4 sci-fi výťahy či 5 000 svietiacich lyžičiek na cintoríne“.
Výsledky
Prvý ročník Bielej noci bol aj napriek daždivému počasiu mimoriadne úspešný. Do ulíc mesta prišlo viac než 100-tisíc návštevníkov, vďaka čomu skolabovala doprava v centre. Cesty v okolí Slovenského rozhlasu museli uzavrieť kvôli mase ľudí, ktorá ich obsadila. Situáciu na exponovaných križovatkách riadili policajti. Ďalšie dva ročníky zaznamenali ešte vyššiu návštevnosť okolo 200-tisíc a dnes je festival v Bratislave naplno etablovaný, vďaka čomu získal viac sponzorov a v súčasnosti netrvá jeden deň, ale až tri dni. Štartuje v Bratislave, následne sa presúva do Košíc.